Sol dikey reklam

www.iskilipliyiz.com

Video Galeri
Foto Galeri
Web Mobil
Bu haber 1091 kez okundu. | Kategori : ÖZEL HABER
Haberin Tarihi :   23 Mayıs 2015 - 22:57

Anadolu Uygarlıklarının Evrensel Dostluğa Yolculuğu

Büyüt
Küçült
Anadolu Uygarlıklarının Evrensel Dostluğa

24 Mayıs-20 Haziran tarihleri arasında özgün denemelerin de yer aldığı sergi Ankaralıların ziyaretine açık olacak. 

Düşlerini Kumaşa Aktarmak: Yazmacılık Anadolu yazmacığında  Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun açtığı damar, günümüzde gelini Hughette Eyüboğlu ve öğrencisi Kevser Kartal tarafından başarıyla geleceğe taşınıyor. Serginin kurgusu ,Türklerin görkemli  zarafet çağını da içine alan, Cumhuriyetle birlikte bin yıllık bir  sürece uzanmamızı sağlamıştır.

Kumaş üzerine tahta kalıplarla basılarak veya kumaş üzerine elle çizilerek desenlendirilmiş kumaşların Anadolu’daki adıdır yazmacılık. Renklendirme bakımından Anadolu yazmacılığı ‘karakalem ve elvan yazmalar’ olarak iki grupta toplanmaktadır.

Sanat felsefecisi Ümit Yaşar Gözüm’ün kurgu ve yazmacılık üzerine özgün denemesinin yer aldığı sergi için zengin içerikli bir katalog yayınlandı. “Anadolu Uygarlıklarının Evrensel Dostluğa Yolculuğu” Sergisinde 30 eser izleyiciyle buluştu. Geleneksel baskı sanatçısı Kevser Kartal’ın bir yılı aşkın süredir yazma-baskı sanatında geleneksel ve çağdaş teknikleri uyguladığı sergi bu alanda ilklerden birisi olma özelliğini taşıyor.

Hitit Uygarlığı Dönemi qqqq‘Bin Tanrılı Halk’ olarak da adlandırılan Hitit panteonunun ortaya çıkardığı önemli değerlerden birisi de ana tanrıça kültüdür. Hitit uygarlığının Anadolu’nun ortasında yarattığı büyük kültürel zenginliğin tarihe  kayıt düşen özgün motif ve kişiliklerinden bir seçki yapılmıştır. 

Hititlerin başkenti Hattuşa’nın simgesi Yazılıkaya’daki Aslanlı Kapı ile ana tanrıça kültü dendiğinde aklımıza ilk gelen tanrıların anası Anadolu kökenli Kibele kalem işi tekniği ile bu sergideki yerlerini alıyor . Hitit Krallarından IV.Tuthaliya, Hüseyin Dede vazosu olarak tanınan Hitit Vazosu ile güneşi simgeleyen yay biçiminin üzerine yerleştirilen ögelerden oluşan Hitit  Güneş Kurs’unun aynı tabloda yer alması tarihe yeniden bir izdüşümdür. Yine aynı şekilde tarihin ilk antlaşması olarak bilinen Kadeş Antlaşması ile Hitit kral mührünün birlikte kurgulanıldığı bir denemeler dizisine bu sergide yer verilmiştir. 

 

 Urartu Dönemi  Yaşadığı döneme izdüşen Urartu kültürel mirasını da hatırlatmak Türkiye coğrafyasının sahip olduğu tarihi, doğal ve kültürel değerleri anlamak bakımından önemlidir. Bir yanda Urartu genel tanrısı Haldi, diğer yanda kral mezarlarının zemin oluşturduğu Cin figürü ile bütünleştirilerek dönemler ve benzerlikler bütünleştirildi. İlklerden olması dikkate alınarak bilinirliği yüksek olan Madalyon tek başına ele alınırken, pekdoral gerdanlık Urartu kadın figürüyle bütünleşik olarak kurgulandı.

Anadolu Selçuklu Uygarlığı Dönemi

Türklerin Anadolu’yu yurt edinmelerinde oluşturdukları muhteşem hanlar, hamamlar, kervansaraylar, köprüler, medreseler, imarethaneler, hastaneler ve yerleşim  merkezleri, Selçuklu Uygarlığının taş tonozlar üzerinden evrensel sanata büyük izdüşümleridir. Sanatın ve ilimin bu dönemde yoğun ilgi gördüğünün en güzel kanıtı; Konya ve İznik’te üretilen eserlerde kendi tarzlarını ortaya koyacak üstün bir birikim oluşturmalarıdır. 

 

 Selçuklu Uygarlığının kültürel mirasında öne çıkan ana motifler Kubad-ı Abad Sarayı, Divriği Ulu Cami ve şifahanesi ve Çifte Minareli Medreselerde bütün görkemleriyle yaşamaktadır.  Bunlardan büyük beşli Kubad-ı Abad Sarayı desenleri, Selçuklu Sultanı motifi, çift başlı kartal, bordürlü ve bordürsüz atlar, Selçuklu aslanı ve hayat ağacı yazmacılık sergisi için özgünlüğüne sadık kalınarak yeniden çizildi.

Osmanlı Uygarlığı Dönemi

Osmanlı resim (minyatür) sanatının büyük ustalarından  Levni renk ve kompozisyon kadar, kadın-erkek figürlerinde kişilik özelliklerini Uzanmış kadın ve Rakkase’de en çarpıcı şekilde yansıtmıştır.  .

Osmanlı Dönemi saray kapılarında ve kitap kapaklarında kullanılan Osmanlı Şemse Motifi, lalelerle bezenmiş Osmanlı Vazoları özgünlüğü korunan renkleriyle yazmacılık sanatına aktarılmıştır. 

 Yazmacılığın Yeniden Dirilişinde Genç Bir Umut      Kevser Kartal, doğduğu topraklara olan bağlılığını Anadolu’nun büyük uygarlıklarının izini sürerek yaptığı tasarım ve kültürel mirasın baskı sanatına aktarılmasını sağlayarak sürdürmektedir. Bu  anlayışla; Anadolu yazmacılığına yeni bir ruh üfleyen, geleneksel sanatlar eğitimini tamamlamış genç kuşak yazma-baskı sanatçımız Kevser Kartal’ı özgün katkılarından, ısrarcı çalışmalarından dolayı desteklemeli ve kutlamalıyız.

 

Kevser Kartal  (Geleneksel  Baskı Sanatçısı) 

Hitit Üniversitesi Geleneksel El Sanatları Bölümü'nde sanat eğitimini tamamladı. Anadolu'nun  köklü ve zengin  sanatlarından birisi olan Anadolu Baskı Sanatı'nın, sonsuz birikimini keşfedip bu sanatı yeniden canlandıran ünlü ressam, sanat eleştirmeni ve şair Bedri Rahmi Eyüboğlu Yazmalı Konak  Atölyesi'nde, Hughette Eyüboğlu’nun öğrencisi oldu. Hocasının ve Bedri Rahmi’nin tasarımlarından yola çıkan Kevser Kartal, kendi tasarımlarına yöneldi. 24 Mayıs 2016 tarihinde Ankara Kore Kültür Merkezinde açacağı Anadolu Uygarlıklarının Evrensel Dostluğa Yolculuğu Sergisi Anadolu Ahşap Baskı Sanatının(yazmacılık) ilk büyük konseptli sergisi olma özelliğini taşımaktadır.

 



Sayfayı Yazdır
Print Friendly / PDF
Sosyal Paylaşım
Google
Etiketler :
İsim Soyisim :
E-Mail :
UYARI : Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.
Uyarı
Güvenlik kodu :
Bu habere ilk yorumu siz yapın.
DİĞER HABERLER
Son Yorumlar
veli atar
çesmeymis gömü arıyoruz deseniz daha doğru olacak
Foother
SOSYAL MEDYA
Facebook Twitter RSS Sitemap
"www.iskilipliyiz.com | http://www.iskilipliyiz.com/"   Tum Hakları Saklıdır. © 2016 - 2017